Tüketici Davranışları Bağlamında Oyunlaştırma Mantığı
Şu kitabın bölümü:
Çolakoğlu,
E.
&
Çetinkaya,
N.
Ç.
(eds.)
2023.
Güncel Gelişmelerle Pazarlama: Konular ve Araştırmalar I.
Özet
Oyunlar, her yaş grubundan insanın ilgisini çeken, eğlendiren ve öğreten bir aktivite olarak değerlendirilmektedir. Motivasyon kaynağı olarak kullanılması durumunda eğitim, iş ve turizm gibi birçok sektörde hedeflenen davranışların gerçekleştirilmesinde son dönemlerin vazgeçilmez aracı durumundadır. Bu çerçevede oyunlar, bireylerin öğrenme sürecinde önemli bir stratejik kaynaktır. Personel yetiştirmede ve değerlendirmede, oryante etmede, birlik duygusunun aşılanmasında, stresten uzaklaştırmada, düşünce biçimlerinin geliştirilmesinde, stratejik düşünmede, rekabet duygusunu arttırmada, yaracılığın geliştirilmesinde ve bireylerin kendisini ifade edebilmesi gibi istenilen davranışların geliştirilmesinde önemli bir araç olduğu kadar, kimi zaman da yerel yönetimlerin kitlesel davranış geliştirmelerinde de kullanılmaktadır. Oyunlaştırma (gamification), oyun tasarım unsurlarının oyun dışı bağlamlarda kullanılmasını sağlar. Pazarlama dünyasında oyunlaştırmanın önemi; tüketici davranışlarının analizi, tüketici tiplerinin belirlenmesi ve hangi davranış kalıplarını izlediğinin analizi, kısaca düşünce biçimlerinin anlaşılmasında yararlanılmaktadır. Düzgün ve doğru bir şekilde kurgulandığı sürece tüketici davranış biçimleri üzerinde önemli bir etkisi vardır. Alan yazında yapılan oyunlaştırma çalışmaları incelendiğinde ürün yaşam eğrisinin üzerindeki etkilerinden de bahsedilmektedir. Oyunlaştırma ile tüketicilerin öğrenme ve motivasyon süreçleri daha keyifli hale gelmektedir. Ayrıca, oyunlaştırma, tüketicileri markaya bağlayarak marka ile etkileşimde bulunmalarını ve marka sadakatini arttırmalarına yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada oyunlaştırmaya genel bir çerçeveden bakılarak, oyunlaştırmanın tüketici davranışları üzerindeki etkisine yer verilmiştir.