İlhan Usmanbaş, Keman-Piyano İçin Beş Etüd: II
Şu kitabın bölümü: Erdoğan, E. (ed.) 2023. Güzel Sanatlar Üzerine Araştırmalar.

Ece Merve Yüceer Nishida
Yıldız Teknik Üniversitesi

Özet

Usmanbaş, sanat hayatında birçok çağdaş akımdan etkilenmiş, bu akımları kendi müzik diliyle harmanlamıştır. Bestelemede kullandığı teknik çeşitlilik Türkiye’de ve hatta dünyada örneğine pek az rastlanabilecek niteliktedir. Halen, icracılar tarafından seslendirilen, kompozisyon öğrencileri tarafından çalışılan, müzik teorisyenleri tarafından analiz edilen, aldığı sayısız ödül ve bestelediği eserlerle ülkemize ait önemli bir değerdir.
Bu bölümde, İlhan Usmanbaş'ın 1953-1956 yılları arasında keman ve piyano için kaleme almış olduğu Beş Etüd’den ikincisi, çok yönlü bir analize tabi tutulmuştur. Dizisellik içeren bu eserde dizinin kullanımı, nota değerleri, nüans düzeni, dokusu, formu ve gruplandırma-enstrümantasyon ilişkisi gibi konular ele alınmıştır. Kullanılan dizi başta olmak üzere, kurgulanan her öge başlı başına bağımsız bir kompozisyon oluşturabilecek potansiyele sahiptir. Tüm bunların dört sayfada bir araya gelmesi ise, Usmanbaş’ın bestecilikteki ustalığını bir kez daha gözler önüne sermektedir.

Kaynakça Gösterimi

Yüceer Nishida, E. M. (2023). İlhan Usmanbaş, Keman-Piyano İçin Beş Etüd: II. In: Erdoğan, E. (ed.), Güzel Sanatlar Üzerine Araştırmalar. Özgür Yayınları. DOI: https://doi.org/10.58830/ozgur.pub57.c403

Lisans

Creative Commons License

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Yayın Tarihi

23 March 2023

DOI

Kategoriler