E-Spor Geleceğine Yönelik Ülkemizde Çocuklarin Oyun Oynama Alışkanlıklarının Belirlenmesi
Şu kitabın bölümü:
Baltacı,
Ö.
(ed.)
2023.
Eğitim Bilimleri Araştırmaları- I.
Özet
Bu çalışma ile E-sporun geleceğine yönelik yapılacakların planlanması için dijital kuşağın oyun oynama alışkanlıklarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda geniş kapsamda farklı bölgelerde müdürlükler ile büyük bir veri ağı oluşturan TÜİK’in 2013 yılında yapılan ve 2021 yılında tekrarlanan Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması kapsamında 6-15 yaş grubu çocukların dijital teknolojileri kullanımına yönelik, topladığı verilerden yararlanarak, analizler yapılmıştır. Bu veri çözümlemesi ile dijital kuşağın 2013 yılından 2021 yılına gelinen süreçte internet kullanım özelliklerinde % 32 oranında yükseliş görülmüş ve cinsiyete göre bu yükseliş oranın benzer olduğuna ulaşılmıştır. Aynı yıllarda dijital kuşağın internet kullanım alışkanlıkları (cinsiyet) yaklaşık erkeklerde % 92 civarında kızlarda ise % 90’larda 2021 yılında bu oranın % 98’lerde birleştiği, dijital kuşağın internet kullanım alışkanlıklarına (kullanım süresi) hemen hemen her gün sahip olduğu (% 90,1), genç nüfusun/dijital kuşağın internet kullanım amaçlarında en fazla % 86, 2 ile çevrimiçi derse katılma ve %83,6 ile ödev ve öğrenme amacı ile derse başvurma yer almakta, bu oranı % 66,1 ile oyun oynama ve oyun indirme takip etmektedir. Dijital kuşağın akıllı telefon kullanım alışkanlıkları (cinsiyet ve yaş aralığı)11-15 yaş arasında daha fazla ve % 75, tüm yaş grubu (6-15) için ortalama % 64,4 oranındadır. Dijital kuşağın akıllı telefon kullanım özelliklerinde de çevrimiçi derse katılma ve ders çalışma, ödev/sunum hazırlama ilk sıralarda yer almaktadır. 2021 yılında Akıllı telefon ile oyun oynama 6-10 yaş aralığında yaklaşık %70 ile erkeklerde kızlardan fazladır. Dijital kuşağın günlük dijital oyun oynama sıklığı (saat) hepsinde 2 saat ve en fazla 11-15 yaş grubu aralığında hemen her gün % 66, 4 ve bu gruptaki erkeklerde hafta içi ve sonu 3 saat civarı, %72, 2’dir. Dijital oyun oynama türleri tercihinde ise başı savaş oyunları çekmekte, spor oyunları macera/aksiyon oyunlarından sonra gelmektedir. E-spor kariyerine başlama yaşının 16-17 olduğu düşünüldüğünde 6-15 yaş aralığında çocukların oyun oynama alışkanlığı kazandığı ve bu yaşın E-spora katılım için önemli olduğu anlaşılmaktadır. Bu yaş grubundaki çocukların dijital oyun oynama alışkanlıklarının yüksek olması ve oyun oynamayı (çevrimiçi/dışı) sevmeleri, güvenli bir ortamda yapılan e-spor alanına yönlendirilmeleri ve bu alanda ülkemiz adına belirli noktalara gelmek açısından önemlidir.