Brockmann’ın Grid Sistemine Göre Afiş Değerlendirmeleri: Emrah Yücel Film Afiş Tasarımları
Şu kitabın bölümü:
Kaya,
S.
E.
&
Arslan,
D.
(eds.)
2023.
Grafik Tasarım Üzerine Güncel Okumalar.
Özet
Afiş tasarımı Fransızca ''affiche" kelimesinden dilimize geçmiş bir mesajı iletmek amacı ile tasarlanan grafik ürünleridir. Matbaa teknolojisinin zaman içinde gelişimi grafik tasarıma farklı bir boyut kazandırarak yıllar içinde afiş tasarımını daha işlevsel hale getirmiştir. Farklı türlerde üretilen afişler bir pazarlama aracı olarak sinema ile de bir araya gelmiştir. Film afişlerinin temel işlevi bilgiyi uygun ve açık şekilde izleyiciye iletmek ve içeriği tanıtmaktır. İçerik hakkında izleyiciye enformasyon sunan film afişleri aynı zamanda günümüzde yaygın olarak kullanılan iletişim araçlarıdır.
Grafik tasarım ürünü olan sinema afişlerinin izleyici ile güçlü iletişim kurması bağlamında başarılı bir sayfa düzeni önem arz etmektedir. Tasarım yüzeyinde kullanılan her bir öğenin sayfa üzerinde nasıl konumlandığı kavramsal ve anlamsal olarak karmaşa yaratmaması adına dikkat edilmesi gereken bir durumdur. Brockmann afişlerin sistematik bir düzen ile kurgulanabileceğini savunarak grid (ızgara) sistemi geliştirmiştir. Belli ilkelere ve disipline göre oluşturulan bu sistem bilgi düzenlemelerinin doğrudan aktarıldığı tasarımlara imkân vermektedir. Bu bağlamda, araştırma kapsamında Emrah Yücel’in film afiş tasarımlarının Brockmann’ın grid sistemi üzerinden değerlendirmeleri yapılmıştır. Emrah Yücel’in film afişlerinden rastgele 6 adedi seçilerek seçkiler betimsel tarama ve gözlem yöntemi ile yorumlanmıştır. Emrah Yücel’in ele alınan film afişlerinde en çok modüler gridi en az satır gridi tercih ettiği söylenebilir. Afiş tasarımlarındaki sayfa düzeni incelendiğinde hepsi dikey formdadır ve afişteki görsel öğeler ele alınan tema ile bütünlük oluşturacak şekilde kurgulanmıştır. Zemin (background) seçiminde koyu tonlar tercih edilerek tipografi kullanımlarında serifsiz fontlara yer verilmiştir.