Metaverse ve Endüstri 4.0’ın Sporcu Beslenmesi ile Fiziksel Aktiviteye Etkisi
Şu kitabın bölümü:
Kıyıcı,
F.
&
Biricik,
Y.
S.
&
Alaeddinoğlu,
V.
(eds.)
2023.
Dijital Çağda Spor Araştırmaları II.
Özet
Günümüzde dijital dönüşüm teknolojileri ile birlikte beslenme, fiziksel aktivite ve egzersiz alışkanlıkları da değişim ve gelişim göstermektedir. Özellikle bu durum yeni teknolojik trendlerden biri olan metaverse teknolojisinin beslenme ve spor ile bütünleşmesinin gerekliliğini açıkça ortaya koymaktadır. Çünkü sporcular için beslenme, fiziksel aktivite ve teknoloji arasındaki etkileşim önem arz etmektedir. Bu bakımdan spor, beslenme, dijital dönüşüm konusu en dikkat çeken konular arasındadır. Önceki çalışmalara bakıldığı zaman literatürde araştırma konusuna yönelik eksiklikler bulunduğu tespit edilmektedir. Bu çalışma metaverse’ün sporcu beslenmesi ve sporcu sağlığına yönelik etkisinin araştırılması ve belirlenmesi açısından özgün bir çalışmadır. Dolayısıyla bu araştırmanın temel amacı spor endüstrisinde yaşanan dijital dönüşümün sporcu performansı ve beslenmesi üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu doğrultuda endüstri 4.0 ve metaverse’ün sporcu sağlığına ve beslenmesine etkisi ikincil verilerden yararlanarak teorik çerçevede sunulmaktadır. Çalışma sonucunda spor ve sağlığın disiplinlerarası çalışma alanı olduğu belirlenmektedir. Spor ve sağlık arasındaki doğrudan ilişki uzun ve sağlıklı yaşamı beraberinde getirmektedir. Sporcuların performanslarının ve verimliliklerinin geliştirilmesinde beslenmenin önemli rol oynadığı bulgusuna ulaşılmaktadır. Bu doğrultuda endüstri 4.0’da yaşanılan değişim ve dönüşümlerin sporcuların beslenmesine, sağlığına ve performansına katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmaktadır. Fakat endüstri 4.0 ile metaverse’ün sporcu beslenmesi ve sporcu sağlığına yönelik etkisi net bir şekilde belirlenememektedir. Çünkü bazı çalışmalarda metaverse’ün beslenme, iletişim, etkileşim, ekip çalışması, egzersiz, rekreatif etkinlik gibi konularda avantaj sağladığı belirtilirken, bazı araştırmalarda ise sosyal anksiyete, beslenme, sağlık, fiziksel aktivite, egzersiz gibi konularda dezavantaj sağladığı ifade edilmektedir. Metaverse teknolojisinin kullanımının yaygınlaşması bağımlılığı da beraberinde getirecektir. Bu durumda rekreatif etkinlikleri, sporcu sağlığını ve beslenmesini olumsuz yönde etkileyebilecektir. Dolayısıyla kavramsal analiz sonucuna göre konu ile ilgili literatürde belirsizliklerin olduğu ve araştırma konusu ile ilgili bir çalışmanın yapılması gerektiği önerilmektedir. Bununla birlikte sanal dünya olan metaverse platformunda, sporcuların sağlıklı beslenme alışkanlıklarının kazandırılmasına katkıda bulunacak eğitimlerin düzenlenmesi önerilmektedir. Aynı zamanda konu ile ilgili yapılacak araştırmalarda karma araştırma yöntemlerinden faydalanılmasının literatüre katkı sağlayacağı ön görülmektedir.